Sayfalar

7.1.10

Karlılık mı, Pazar Payı mı?

Gemece demek hoşuma gidiyor. Karar alma dönemi kendisine gemece diyoruz. Bir başarı varsa ortada sırrı budur efenim. Çalışırklen gemece, ödül töreninde ise Global Management Challenge Turkey 2009. (Cem Ceminay aksanı ile) bahsedeceğiz kendisinden (:



GMC'de 1. turun 2. karar dönemi sonucunda 16. grubun 2. sırasında buluyoruz kendimizi. İlk karar dönemi her zamanki gibi son sıralardaydık. Geçen sene gruptan lider olarak çıkarken de 8 takımlı grubumuzda ilk karar dönemini sanırım 6. olarak geçmiştik. Bunun vermiş olduğu tecrübeyle ilk karar dönemi endişelenmedik. Bu açıdan en önemli dönem 2. karardan sonradır. Tüm şirketlerin stratejileri belli olur ve rakiplerinizi net olarak belirleyebilirsiniz. 2. karar döneminden sonra bir çok grupta sıralama ters düz olur. Eğer bizim gibi ilk kararda uç kararları zorlayan bir takımsanız zaten ilk kararda sonlarda yer alacağınızı tahmin edebilirsiniz(:

Karlılık mı, pazar payı mı?

GMC 'de geçen sene ve bu seneki tecrübelerime dayanarak, çevremdeki GMC "ci" arkadaşlarımda gördüğüm bir sorunu burada ele almak istedim. Bir çok takım hisse fiyatlarını yükseltmek için satışı artırmalıyım diyerek reklam ve pazarlamaya ağırlık verirken, bazı takımlar daha savunmacı olarak aman maliyetleri arttırmayalım derdindeler. İkisini bir arada yapabiliriz oysaki. Burada altın kural olarak belirlediğim iki unsur var. "Denge" ve "Doyum Noktası" kavramlarıdır.

Denge, maliyet ve satış arasındadır. Satışı artırmak için maliyetlerinizi ister istemez artıracaksınız. Bu biraz şirket tarihçesine göre değişiklik gösterse de (gereksiz harcama yapan bir şirket için tersi doğru olacaktır) en azında bu turdaki tarihçe için böyle ;) Yani maliyetim artmasın derseniz pazar payınızın git gide azaldığını göreceksiniz. Yatırım yapmalısınız.

Abartmayın!

Doyum noktası ise şu sorulara verilecek bir cevaptır:

"Pazar lideri şirket biziz en yakın rakibimizden %12 fazla pazar payımız var...ArGemiz 1.şirketin yaklaşık 3 katı... Reklamımız 1.şirketin 2 katı...5 yıldızlı iki üründen biri bize ait diğerler ürünlerimiz 4 yıldızlı...en fazla işçi maaşını biz veriyoruz.Acenta sayımız rakiplerimizin 2 katı...Maksimum kapasitede üretim yapıyoruz ve pazarda iki katı talep ile karşılaşıyoruz...en yakın rakibimizin 2 katı kar payı ödemesi yapıyoruz...Ama BİZİM ŞİRKET SONUNCU...Biri bunu bana açıklasın yahuuu : )))) "

Bir GMC katılımcısının yorumuydu. Şimdi biraz ele alalım...

Bazı faktörler yatırıma doyar. Siz o sınırı geçtiğiniz her kuruş boşuna masraf yapmış olursunuz. Bunlardan bir tanesi de reklam harcamalarıdır. Reklama yatırım yaparken pazar payına etkisini görememeye başladığınızda artık daha fazla harcama yapmamalısınız. Doyum noktasına ulaşmışsınızdır artık.

İşçi maaşını yükseltmek rakiplerinizdeki iş gücünü dezavantajlı bir duruma sokmak içindir. İşçi maşlarını artırırsanız bunun size ekonomik gideri olduğu gibi faydası olarak ise rakiplerinizin işçilerinin işten ayrılmasına olanak sağlamış olmanızdır.

Acenta sayısı, ürün kalitesi ve yıldız puanlaması gibi kriterler başarı için dolaylı etkenlerdir. Bunlar pazar payınıza etki eden faktörlerdir. Oysaki hisse fiyatınızı yükseltmeniz için karlılık esastır. Kar elde edemezseniz, yani para kazanamazsanız en iyi ürünü üretmek neye yarar?

Pazar payınızı artırmak için gözü kapalı yatırım yaparsanız, her unsuru hesaplamadan artırırsanız satış geliriniz bir miktar artacaktır fakat maliyetiniz bu artışın belki 2-3 katı artacağı için siz kar elde edemeyeceksiniz. Pazar payınız artsa dahi...

Öncelik karlılıktır. Az ürün satın ama doğru fiyatla satın. Çok ürün satmak ekstra makine maliyeti bile doğuracaktır. Bundandır ki karlılığa ve nakit akışına eğilmenizi tavsiye ederim. Pazar payı az olup satış fiyatı yüksek olan ve satış geliri sizden daha iyi takımlar üst sıralarda yer alırken, pazar payım bu kadar iyi demenize karşın son sıralarda olmanız hiç de şaşırtıcı olmayacaktır.

14 yorum:

aliceandtherabbit dedi ki...

genç ik grubunun lideri olarak seninle tanışmak isterim :)

Erman Akdeniz dedi ki...

HarmonikHareket takım lideri olarak sevinirim(:

Dilersen ismime tıkladığında mail adresim görülür ;)

xx dedi ki...

Heyecan dorukta kim çıkacak bakalım:)

Adsız dedi ki...

Sevgili Erman yorumun için teşekkür ederim.Başarılarının devamını dilerim.
Bir GMC katılımcısı:E.ÇAYIRLI : ))

Adsız dedi ki...

Bu arada,KısaDönem de olmasa bile UzunDönem de ben pazardan yanayım ; )

Erman Akdeniz dedi ki...

emre başarılar diliyorum (:

Adsız dedi ki...

Biraz evvel cnbc-e business ocak sayısının kapak konusunu okudum; Krizden kazançlı çıkan şirketler.
(İlk yazımı, ocak sayısını almadan günler önce yazmıştım.)
Yazının içindeki başlıklardan birkaç örnek;
BİM : yeni mağazalar domping etkisi yaptı... yani pazar payı önemli
Vestel : Ar-Ge yatırımlarıyle büyüdü... yani ArGe önemli...
Turkcell : 1046 iletişim merkezi yeniledi... yani görüşün, reklam, acenta önemli...
bunlar gerçek kriz ortamında faliyet gösteren ve krize rağmen karlılıklarını artırmış olan şirketler...

Yazıyı bitirince aklıma takıldı GMC de bizde bunların hepsini yaptık ama karlılığımız artmadı - hisse değerimiz yükselmedi.Sadece ürün fiyatlarını artırıp diğer değişkenlere dokunmayanlar neden yükseliyor diye...Acaba bahsedildiği gibi GMC realtime değil mi? Yoksa CrazyDogSociety mi çok real oldu bu ortama...

Herkese başarılar...

Erman Akdeniz dedi ki...

emre bu faktörler elbette ki önemli aksini iddia edemeyiz zaten. ama buna en sade şöyle cevap vereyim. örneğin arge, sen argeye oldukjça fazla yatırım yapabilirsin fakat bununla bitmiyor. arge sonucunda elde edeceğin major bir yeniliği nasıl kullandığın da önemli. elinde ne kdar stok var? ürün geliştirmeyi kullanırken doğru fiyatlandırmayı yapabildin mi? tek başına argeye yatırım yapmakla bitmiyor.

bunula birlikte argeye yatırımın da bir sınırı var.göreceli olmakla birlikte argede major yatırım almanın ortalaması en az 2 dönemdir.

arge zaten pazar payına etki eden bir faktör. burda demek istediğim 3 elmayı tanesi 5 liradan satıp 15 lira kazanan bir takım ile 1 elmayı 20 liradan kazanan takımı kıyasladığında ilk takım pazarın %75 ine sahipken 2. takım 5 lira daha fazla kar elde eder. önemli olan da arge,reklam,kalite gibi unsurları doğru yöneterek elomayı 20 liradan satabilme kabiliyetidir.

GMC gerçek zamanlı olduğu için (buna o kadar yakın ki bence) zaten bir çok etken bir birine bağlı ve anlatması karmaşık. reklamın argen kaliten iyi. ama fiyatlandırman arzulanan gibi değilse yine olmaz(:
denge kurman gerekir.

Okan KÖSE dedi ki...

Buna kesinlikle katılıyorum. (Geçen sene yarı finale kalmış ve bu sene de gemecede olan takımın bir üyesi olarak.)
Eğer gemece sadece fiyatları arttırmak veya azaltmak veya ar-ge de değişim yaparak bir sonuç beklemek olsaydı bu kadar popüler olmazdı zaten. Gerçek zamanın olabildiğince sanallaşmış hali diye tanımlıyorum ben bu yarışmayı ve yarışmak, her hafta yeni bir karar vermek beni inanılmaz mutlu ediyor. Yani excelden çıktı aldığınızda önlü-arkalı bir sayfadan çok daha fazlasını ifade ediyor bu yarışma.
Mesela bu dönem işçiler grev yapıyor ve bunu yönetmek için bir takım kararlar almamız gerekiyor. Gelecek dönem siparişler artıyor ve mevcut kapasiten bunu karşılayamıyorsa öcü gibi duran stok daha makul bir hal alabiliyor...
Bu arada başarılar erman.. (Okan)

Erman Akdeniz dedi ki...

Okan açıklamaların için teşekkür ederiz. Umarım birlikte tekrar yarı finale yükseliriz.

Sana da başarılar ;)

Emre ÇAYIRLI dedi ki...

Yarışmanın ilk turunun sonunda buradan bütün raporlarımızı sunacam... O zaman benim duygularımı daha iyi anlayacağınızı düşünüyorum. :)
~E.Ç~

Erman Akdeniz dedi ki...

ilk tur sonunda sanırım herkes daha net konuşabilecek. ben de gmc ile ilgili yazılarıma daha ağırlık vereceğim böylece(:

emre senin de raporlarını merakla bekliyorum(:

Emre ÇAYIRLI dedi ki...

Geldik yarışmanın sonuna, son kararımda bir test yaptım fiyat düşürüp ne miktarda mal satabileceğime yönelik ama ikinci ürünün fiyatını 199€ ve 99€ yaptım.Rakiplerin 400€ civarında satarken sen bu rakamalara mal verirsen elindekilerinin hepsini satarsın herhalde di mi?
Ne yazık ki öyle olmadı SIFIR ve KOCAMAN bir SIFIR sattım : )) işte kriz ortamında sanal oyunun sanal müşterileri yapayzeka olmadığı için giderler ucuzu varken pahalısını alırlar :D

Raporlarımı aşağıdaki linklerden indirebilirsin.

http://sharebase.to/1,kA9QfabGje.html

http://sharebase.to/1,kA9QfabGje,G49MA24CfR.html

Erman Akdeniz dedi ki...

Raporlar için teşekkürler Emre. Bir çok kişinin işine yarayacaktır.

ben de inceleyip dikkatimi çeken konularda yorum yapacağım.

Yorum Gönder